Azért írok erről, mert sok ismerős kérdezte már, hogy "úgy elmennénk az egyik bulidba... Mikor játszol valahol a közelben?"
Én meg erre csak azt tudom mondani, hogy "nincs hely Budapesten, ahol dolgozhatnék, én vidékre járok." (A DiVino-s munkát nem sorolom a hagyományos klubos bulik közé, ugyanis ott csak "háttérzenélek.") Ezt persze nem szokták érteni, ezért el kell magyarázni ezt az én szemszögemből.
Szóval, először is tegyük fel a kérdést: vannak ma Budapesten jó kis klubok, ahová lehet járni, amit lehet ajánlani? Ez szubjektív, ezért ezen mindenki gondolkodjon el, addig elmesélem azt, amit egy rendezvényekben otthonosan mozgó ismerősömtől tudok. Kérdeztem tőle is, hogy miért nem "jutok eszébe" még retró bulik esetében sem a szervezőknek? Erre az ismerősöm rávágta:
"mert van, aki fele annyiért is megcsinálja, mint te. Nem az számít, hogy jó vagy-e, hanem az, hogy mennyire olcsó."
Itt tulajdonképpen be is fejezhetném ezt a bejegyzést, hisz kábé megvan a válasz a címben feltett kérdésre, de nem ússzátok meg ennyivel. A fenti megjegyzés egyébként azt mutatja, hogy bizony vannak olyanok ebben az iparágban, akik kizárólag az instant befektetést-megtérülést nézik, sőt azt is megkockáztatom, hogy így gondolkodnak: "minek fizessek ennek a csávónak kétszer annyit, azt a 20 nagy slágert DJ subrijóska is le tudja játszani fél pénzért."
A B verzió, hogy a tulajdonosok nem is foglalkoznak azzal, hogy ki játszik a klubjukban, kiadják a munkát szervezőnek/promoternek.
Pedig évszázadok óta nagy igazság, hogy
"a jó gazda szeme hízlalja a jószágot."
Saját tapasztalataim, és megbízható kollégák élményei alapján azt mondom, hogy említett promoterek legnagyobb része húszas éveinek közepét tapossa. Ha azt is feltételezzük, hogy eleddig valamelyik felsőoktatási intézményben ültek, akkor az éjszakai/szakmai tapasztalatuk gyakorlatilag a nullával egyenlő. Zéró. Semmi. Nada.
Viszont - ez is tapasztalat - arc az van hozzá. Mert promoternek lenni azt jelenti, hogy "hatalmam van, én döntök". (Olyanról, amiről fogalmam sincs...) Pedig ha valaki az összes egyetemi/főiskolai buliban ott volt, és rendre meg is csinálta magát, attól még nem lesz iparági szereplő, vagy legalábbis nem ebben az iparágban.
A következő sztorit pedig összehasonlítás végett (meg okulásul) írom le, mert így történt, és jól történt, hogy így történt. Hogy milyen is, amikor a gazda szeme ott van a jószágon...
2008 év végén ajánlottak be ismerőseim a Moulin Rouge épp akkor megüresedő rezindensi helyére. Ekkor én már 20 éve voltam lemezlovas, összehoztam egy közel szintén 20 éves rádiós múltat is, 8 aranylemezt, 11 évnyi egyetemi klubos budapesti rezidenciát, több száz vidéki bulit, tehát merem állítani, hogy nem nullán álltam.
Mégis, oda kellett mennem, és hajnali fél 5-ig várni, amíg a Főnök megérkezett, és beállított a pultba 15 percre, hogy meghallgasson!
Értitek?
Az egész konglomerátum tulajdonosa jött oda személyesen, pedig bízhatta volna ezt az üzletvezetőjére is (promoterére???), de nem: neki fontos volt, hogy a saját fülével hallja, és a saját szemével lássa, hogy kit enged az üzletében rivaldafénybe. Hogy kire bízza a hangulatot, és - közvetve - az üzleti terv megvalósulását. Ne kerteljünk: törődött a boltjával! (Később az is kiderült számomra, hogy mindegyik boltjával ugyanígy törődött).
Na, most akkor tessék nekem megmondani, ismer manapság bárki olyan fővárosi üzletvezetőt/tulajdonost, aki leköveti, hogy ki játszik az üzletében? Aki odahívja az illetőt, meghallgatja, megnézi magának, mielőtt lehetőséghez engedi? Aki egyáltalán tudja a DJ-k nevét, meg összekötni azokat arccal? (Én egy ilyenről tudok...)
Na ugye!
Mert ezt a melót a legtöbb tulaj a promoterre bízza. Oké, de vajon megteszi-e ezt a promoter? Vajon ő is a gazda szemével nézi a jószágot? Rendben, nem hívja oda a leendő DJ-t, mint a Főnök annak idelén engem, de legalább csekkolja? Utánanéz? Ma erre már rengeteg lehetőség van, ki se kell mozdulnia: honlap, Facebook, Soundcloud, Mixcloud, Youtube, Instagram, stb...
Mondhatjátok persze azt is, hogy mit nyavalygok itt, hisz megöregedtem, és törvényszerű, hogy jönnek az újak, ezt el kell fogadni! Ez igaz (mármint, hogy jöhetnek az újak, mert sötétben még nem nézek ki annyira öregnek), és nem is lenne bajom, ha az újak jók is lennének, és lenne bennük szakmai alázat! De amit sokszor hallok-látok, annak semmi köze a szakmához! Az egyszerű "zene pakolgatás" (arccal dúsítva), és tulajdonképpen meg is értem, hogy ezért filléreket fizetnek.
Aztán nem olyan számok jönnek, mint ami elvárás lenne, ez lehet az (egyik) oka annak, hogy a fővárosi éjszakában manapság egyetlen hely 2-3 évig húzza, utána pedig bezár.
"Olcsó húsnak híg a leve."
A félreértések elkerülése végett: nem az a bajom, hogy nem az én nevem szerepel a plakátokon, mert a Moulin Rouge-ban eltöltött 4 évem alatt (az, heti két bulival számolva is több, mint 200 éjszaka, mindegyik 4-5 órás szettekkel) azt is megtanították nekem (meg is tapasztaltam), hogy teljesen mindegy ki van kiírva. 100 emberből kb. egy se nézi meg, hogy ki játszik mondjuk a Gozsdu valamelyik szórakozóhelyén, a legtöbb név úgysem mond semmit, csak angolosan hangzik. Az emberek elmennek szórakozni, aztán vagy kapnak valami jót, vagy nem. Sajnos, jobbára az utóbbit.
Szóval, már csak azért sem beszél belőlem irigység, mert egyrészt az újak legnagyobb részét (szakmailag) bármikor megeszem reggelire, másrészt viszont vannak azért még átgondoltan ápolt-kezelt-üzemeltetett szórakozóhelyek.
Csak épp nem a fővárosban.
Ezért aztán szinte nem győzöm a vidéki megkereséseket, viszont azt nyilván nem várom budapesti ismerőseimtől, hogy oda utánam jöjjenek, mert azzal is tisztában vagyok, hogy ennyire sosem voltam nagy sztár.
A fővárosi közönséget (meg a szakmát) sajnálom, mert nem azt kapják a pénzükért, amit kéne.
Végezetül hadd mutassam meg milyen az, amikor a megfelelő ember kerül a megfelelő helyre, és képes ott tartani az embereket a szakadó eső ellenére, ezt pedig a környező standok üzemeltetői még meg is köszönik, mert így legalább lett bevételük, ugyanis akik maradtak, azok fogyasztottak is. (A gyengébbek kedvéért: ha jó a zene, akkor több a fogyasztás, nagyobb a bevétel, és mindenki elégedett.)
Comments