vinyl 02Hát persze, hogy trükkös a kérdés, mert most nem arra gondolok, amit a képen látni, vagy hogy legyen nála fejhallgató vagy USB kábel. Arra gondolok, amire egyre több üzletvezető és program szervező (utóbbiakról is írni kéne már...) gondol 2017-ben. Ha viccelni akarnék, felidézném a FIDESZ egykori szolgenjét ("mindenki hozzon magával még egy embert!"), de a helyzet korántsem ennyire vicces. Tény, hogy majdnem itt tartunk, de vajon jól van-e ez így?

 

Egyre többször találkozom azzal a tulajdonosi szemlélettel, hogy "oké, jöhetsz dolgozni, de mennyi embert tudsz behozni?" Ilyenkor szoktam elbizonytalanodni, hogy akkor most közönség szervezőt keresnek, vagy lemezlovast? Tényleg a DJ dolga lenne, hogy behozza a vendégeket? Miért is?
A lemezlovas - ideális esetben - azzal foglalkozik, hogy választott szakmájában a lehető legjobb legyen: ismerje a trendeket, zenéket, legyenek megfelelő eszközei, ezek működjenek is, jelenjen meg a buli helyszínén időben és munkaképes állapotban, és aztán szórakoztassa a nagyérdeműt legjobb tudása szerint. A bulin szerzett tapasztalatai épüljenek be a tudásába, napró napra, buliról bulira legyen egyre jobb. De hogy eközben szervezzen is embereket? Nem látom be, hogy miért lenne ez az ő dolga...

A szakmában eltöltött 25 évem egyik nagy tapasztalata, tessék megkapaszkodni, kedves kollégák:

Teljesen mindegy ki áll a pultban!

Nagyon kevés, kivételes kollégától eltekintve a közönség jó nagy ívben lesz*rja, hogy ki diszkózik, amíg van elég ital és nő. Mondom még egyszer, vannak kollégák, akikre bemennek az emberek, de ez messze nem az átlag. A közönség az adott helyre megy (vagy nem megy), emberre kevésbé. Ennek estem áldozatul nem is olyan régen, amikor egy szombaton amúgy jól prosperáló klubba hívtak azzal a céllal, hogy indítsuk be a pénteket is. Az volt az elképzelés, hogy kiírják a nevemet, és akkor majd tódul a nép. Hát, nem tódult, a harmadik hét után lemondták az egészet, mondván: "Nagyemberre nem jöttek be." Jelentem, ez a módszer két szempontból is "szerencsés":

1. meg lehet spórolni a marketing költségeket, és
2. ha nem megy, akkor van kit hibáztatni...
(Azt azért tegyük hozzá, hogy az említett három hét alatt aki bent volt, az táncolt is! Aki komolyan diszkózik az pontosan tudja, hogy ezt nem is olyan egyszerű elérni! Nagy tömegnek mindenki tud diszkózni!)

De vissza az eredeti témához: miért gondolja az egyszeri üzletvezető, hogy a DJ majd behozza a közönséget? Azért, mert sok fiatal egyszerűen ezt hazudja csak azért, hogy bekerülhessen. Eljönnek majd a haverok, csinálunk fotót, hogy itt is voltunk, buli lesz! Meg azért, amit az előbb írtam: így lehet spórolni. Nem kell külön "szervezőt" megfizetni (na, ők is megérnének egy misét!), majd a DJ intézi ezt is.

De ha mégis a fentebb vázolt megoldást preferálják, akkor van ötletem a folytatásra: a warm-up mix alatt - amelyet ugyebár tök mindegy, hogy honnan töltöttek le, de lehet Spotify is - a jobb testalkatúak portázhatnának, a vékonyabbja meg mondjuk poharazna. Mert ennek a kettőnek pont annyi köze van a lemezlovaskodáshoz, mint a DJ-nek a közönség szervezéshez.

Vélemények?